Onderwijs op Het Avontuur
Om te kunnen garanderen dat de
manier van lesgeven aansluit bij de visie en missie van onze school en tegelijk
voldoet aan de eisen die de overheid eraan stelt, kijken wij regelmatig naar de
leerstof én naar de manier waarop we deze leerstof aanbieden.
Zo vindt Het Avontuur het belangrijk om boeiend, betekenisvol onderwijs te
verzorgen. Onderwijs moet kinderen boeien, moet betekenisvol zijn. Als kinderen
namelijk begrijpen waarom ze iets moeten leren, kan de leerstof opgenomen
worden van het kortetermijngeheugen in het langetermijngeheugen.
Eén van de belangrijkste onderdelen
van ons onderwijs is het centraal stellen van het kind met al zijn
mogelijkheden en talenten. Want elk kind is uniek en mag er zijn zoals hij/zij
is.
De vraag is dan ook niet ‘Hoe
intelligent ben je, maar hoe ben je intelligent?’
Het ontdekken en ontwikkelen van de
eigen talenten en deze in mogen zetten bij het leren, geeft zelfvertrouwen en
draagt bij aan het steeds meer zelfstandig kunnen en durven functioneren.
Het Avontuur gaat daarbij uit van
de meervoudige intelligenties. Het ene talent is daarbij sterker ontwikkeld dan
het andere. Zo is de ene leerling meer taalslim, de ander meer reken- of
beweegslim. Het bezig zijn met deze talenten draagt bij aan het ontwikkelen van
intelligent gedrag.
Talenten, en dus ook leerlingen,
komen het beste tot ontwikkeling als je je veilig voet. Het Avontuur probeert
dan ook de school te zijn waar je graag bent. Het is een plek waar je als
leerling er op mag vertrouwen dat de juf of meester er voor je is, waar er
gebouwd wordt aan goede onderlinge relaties, een omgeving waar je fouten mag
maken want van fouten maken, leer je immers.
Het inzetten van deze talenten van
kinderen speelt ook een belangrijke rol bij samenwerkend leren oftewel met een
mooi woord “coöperatief leren”. Binnen coöperatief leren staat niet de leerstof
centraal maar hoe we samen met elkaar, die leerstof eigen maken: kinderen
helpen elkaar, leren van én met elkaar door het inzetten van hun talenten.
Binnen coöperatief leren bestaan vele samenwerkvormen waarbij ieder kind een
eigen bijdrage moet leveren om samen een opdracht te behalen. Zo voelt iedereen
zich verantwoordelijk voor het eindresultaat.