Natuurlijk leren
Wat is
natuurlijk leren?
Natuurlijk leren heeft een aantal
uitgangspunten ten grondslag. Deze uitgangspunten zijn echter niet specifiek
voor deze vorm van onderwijs en komen gezamenlijk of apart ook voor in andere
onderwijsvormen.
Natuurlijk leren
is een onderwijsvernieuwing, waarbij de kerngedachte is dat de leerweg op een
natuurlijke manier moet aansluiten bij de talenten en mogelijkheden
van de leerlingen. Er wordt een beroep gedaan op meerdere
intelligenties. Naast taalkundig-verbale en wiskundig-logische, is
er ook sprake van ruimtelijk-visuele, lichamelijk-motorische, muzikaal-ritmische,
sociale (interpersoonlijke), reflectieve (intrapersoonlijke) en natuurgerichte
intelligentie.
Het is daarbij
een voorwaarde dat de leerlingen intrinsiek gemotiveerd zijn.
Een krachtige leeromgeving is onmisbaar, want die zorgt voor optimale
mogelijkheden tot zelfontplooiing.
In een krachtige
leeromgeving is veel ruimte voor interactie. De leerstof wordt in de
context aangeboden, natuurlijk leren gaat uit van systeemdenken.
Natuurlijk leren
is gebaseerd is op de leerpsychologie van het sociaal constructivisme.
De grondgedachte daarvan is dat leren het resultaat is van denkprocessen van de
leerling. Een van die denkactiviteiten is het verbinden van oude en nieuwe
kennis. Bij natuurlijk leren zijn leerlingen zelf verantwoordelijk voor
hun eigen leerproces.
Differentiatie
is een
basisgegeven van natuurlijk leren. Individuele leerprocessen, werken op eigen
niveau en eigen ontwerp van je leer- en ontwikkelingsroute zijn kenmerkend.
De leerlingen worden uitgedaagd
tot actief
leren. Daarvoor is het noodzakelijk de leerlingen
vertrouwen te geven en zelfstandig op pad te laten gaan in de reële
maatschappelijke context.
Leerlingen
werken o.a. aan prestaties, betekenisvolle en concrete opdrachten met een echte
opdrachtgever, waar leerlingen uit kunnen kiezen. Het eindresultaat doet er dus
toe. Prestaties zijn het hart van natuurlijk leren.
Een belangrijk
onderdeel van het natuurlijk leren is reflectie, terugkijken op wat de leerling
heeft gedaan en wat het resultaat is. Leerlingen presenteren dit ook vaak aan
elkaar.